Nieuwste
RIVM heeft zware zorgen om aantal coronagevallen
De herfst staat voor de deur, maar het aantal nieuwe coronagevallen daalt nog nauwelijks. Het RIVM maakt zich daar zware zorgen om.
Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Ziektebestrijding van het RIVM, legt uit: “De circulatie van het virus stabiliseert en blijft aanzienlijk. Dat is een punt van zorg.” Van Dissel is ook voorzitter van het Outbreak Management Team.
Covid-19 gedijt vooral in de herfst en de winter. Van Dissel vervolgt: “Het seizoenseffect op het reproductiegetal is 10 tot 15 procent. Dat gaat zich tegen ons keren.”
Verdere versoepelingen?
Bij het begin van de astronomische herfst op 22 september wil het kabinet nog meer gaan versoepelen. Van Dissel zegt dat dit inderdaad kan. “In de komende tijd bouwt een groep immuniteit op en laten andere mensen zich hopelijk alsnog vaccineren. Dat helpt om het virus onder controle te hebben en te houden.”
Twee uitbraken
Van Dissel geeft aan dat er momenteel twee uitbraken zijn: onder mensen die niet gevaccineerd zijn en mensen die wel gevaccineerd zijn.
“De belangrijkste verspreiding is onder de groep die niet immuun is. Voor een deel loopt dat over naar de groep die wel immuun is”, duidt de RIVM-baas. 15 procent van de patiënten die nu met corona worden opgenomen zijn volledig gevaccineerd. Dat heeft echter te maken met problemen van het afweersysteem van die personen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.