Nieuwste
Boa’s bellen thuis aan om quarantaine te controleren: boetes tot 20.000 euro
Mensen die op vakantie gaan naar een bestemming waar er nog veel corona is, kunnen thuis een boa aan de deur verwachten.
Deze zomer zullen boa’s volop controleren of vakantiegangers zich aan de verplichte tien dagen quarantaine houden.
Iedereen die in een hoogrisicoland op vakantie is geweest, moet dus verplicht in quarantaine. Het gaat momenteel om zones als Zuid-Amerika, Afrika, Azië, Rusland en ook het Verenigd Koninkrijk. Bij herhaling kan de boete oplopen tot maar liefst 20.000 euro.
De standaardboete is 339 euro, maar ben je de volgende dag opnieuw niet thuis, kunnen er dwangsommen volgen van 5.000 euro per betrapping. De boete kan dan oplopen tot maximaal 20.000 euro.
Op het quarantaineformulier moeten reizigers aangeven op welk nummer ze bereikbaar zijn en waar ze in quarantaine gaan. Eerst krijgen de vakantiegangers dan een telefoontje van het ministerie van VWS. De callcentermedewerkers luisteren aandachtig naar de achtergrond. Zit je op café dan krijg je meteen een boa op je dak. Jurist Pieter van Diemen van de veiligheidsregio waarschuwt: “Want we moeten echt kunnen constateren dat iemand niet op het opgegeven adres is.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.