-

Nieuwste

Vanaf 1 juli geen stunten met prijs kratje wijn of bier meer

kratten wijn en bier

Vanaf 1 juli mogen slijterijen en supermarkten bij de verkoop van alcohol niet meer dan 25 procent korting geven. De nieuwe Alcoholwet vervangt de Drank en Horecawet (DHW). De horeca mag nog wel een happy hour organiseren.

De nieuwe wet verstrengt ook de online verkoop van sterke drank, bier en wijn. Doorgeven van drank aan minderjarigen is voortaan strafbaar.

Directeur Peter de Wolf van STIVA, de vereniging van producenten en importeurs van alcoholische dranken, legt uit dat ‘twee halen, een betalen vanaf 1 juli niet meer kan’. Momenteel mag er nog gewoon vijftig procent korting gegeven worden. De nieuwe wet is minder relevant voor sterke dranken. Immers vooral voor bier en wijn zijn er grote stunten met prijzen. De wet moet het alcoholmisbruik afremmen. Voornamelijk dan bij jongeren.

Laagste niveau zware drinkers ooit

De Wolf vertelt: “Wij doen er sowieso alles aan om ervoor te zorgen dat jongeren onder de achttien jaar niet drinken en iedereen boven de achttien jaar alleen met mate.” Volgens de vereniging zit het aantal buitensporige en zware drinkers op een historisch laag niveau. “En we zullen er alles aan doen om die trend te laten doorzetten.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder