-

Nieuwste

RIVM waarschuwt: ‘Deltavariant zorgt in najaar voor nieuwe coronagolf’

deltavariant

In de loop van de zomer leidt de Indiase variant – de zogenaamde deltavariant – tot de meeste besmettingen in Nederland. Daarvoor waarschuwt het RIVM.

De kans op een nieuwe coronagolf in het najaar is daardoor groter. De aanpak van deze nieuwe variant is dus een belangrijke zorg.

Volgens het RIVM steeg het aandeel van de deltavariant de voorbije weken van 1 tot 9 procent. Dat blijkt uit de kiemsurveillance, waarbij wekelijks duizenden stalen gecontroleerd worden.

Jongeren die terugkeren uit Spanje of Portugal

De experts zien sinds juni een opvallende stijging van positieve tests bij jongeren die terugkeren uit Portugal of Spanje. Een groot deel liep daar de Indiase variant op.

Uit de weekrapportage van het RIVM blijkt dat het aantal positieve tests onder reizigers toeneemt. Meer dan acht procent van de tests is afgelegd bij uit vakantie terugkerende Nederlanders. Meestal uit Spanje of Portugal.

Nieuwe golf in najaar?

De Indiase variant zal tijdens de zomer nog niet meteen leiden tot een hoger aantal ziekenhuisopnames. Vanaf het najaar is een nieuwe coronagolf wel reëel. Deze variant zou naar schatting 28 procent besmettelijker zijn, maar het is lang niet zeker of mensen er ook zieker van zijn.

RIVM-baas Jaap van Dissel zegt dat vaccineren het belangrijkste wapen is tegen de Indiase variant. Met twee doses van het Pfizer-vaccin is de effectiviteit van het vaccin tegen deze variant zo’n 88 procent. Dat brengt met zich dat amper 12 op 100 gevaccineerde personen kans hebben om ziek te worden van de deltavariant. Twee dosissen van AstraZeneca zouden 92 procent van de ziekenhuisopnames voorkomen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder