-

Nieuwste

Kamer stemt in met derde motie om staatlozen paspoort te geven

paspoort

Donderdag stemde de Tweede Kamer in met een derde motie om mensen uit een groep van elfduizend staatlozen toch een paspoort te geven. Die mensen mochten sowieso al permanent in Nederland verblijven.

Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie ontraadde de motie en wilde de eerste twee niet uitvoeren.

De conclusies van de Kamer zijn geen wetten en ze moeten dus niet verplicht uitgevoerd worden. Het is dus de vraag of dat nu wel gaat gebeuren.

In april kreeg een deel staatlozen al een paspoort. Het ging om personen die in 2007 minderjarig waren. Daardoor vielen de ouders en andere familieleden zoals broers en zussen uit de boot.

Met een paspoort heb je enkele bijkomende rechten zoals stemmen en als volksvertegenwoordiger gekozen worden. Het gaat om mensen die hier werken en belasting betalen. De kinderen gaan in Nederland naar school en wonen vaak al zelfstandig. De Kamer vindt dat deze mensen recht hebben op volwaardig staatsburgerschap en dus ook een paspoort.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder