-

Nieuwste

Cabaretier Martine Sandifort is bang om grappen te maken over zwarte mensen

Sandifort

Cabaretier Martine Sandifort (51) vindt dat je over alles grappen moet kunnen maken. Maar tegenwoordig ervaart ze toch een drempel als het over zwarte mensen gaat.

Op de Parade zong ze als zichzelf, daar waar ze dat normaal met een Surinaams accentje deed. Ze vertelt: “Want je kán het nog wel doen, maar er zijn nu al zóveel mensen die vinden dat ze het eigenlijk fout zouden moeten vinden, dat het héél beladen is. Maar het principe van cabaret is dat je álles mag aanpakken. Dat is nou eenmaal cabaret: dingen relativeren en er de spot mee drijven. Als ik een Groninger nadoe, kan ik toch ook een Surinamer nadoen?”

Sandifort zegt wel dat er een groot verschil is met mensen van wie de voorouders slaven waren. Maar haar optredens hebben niets te maken met slavernij. “Dat is klote van deze tijd: het is allemaal zo beladen tegenwoordig, mensen gaan op eieren lopen. En daarmee wordt soms het tegendeel bereikt: als je bepaalde mensen niet meer mag persifleren, zet je ze juist apart.”

De cabaretier heeft wel een duidelijke boodschap voor mensen die haar grappen niet lusten: “Het is heel kút dat je je gekwetst voelt, maar je moet het niet bij de ander leggen. Je kunt hooguit zeggen: ik vind dit kut en dan kan de ander zeggen: dat vind ik dan weer klote voor jou. That’s it.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder