-

Nieuwste

Onafhankelijke studie WHO: coronapandemie had perfect vermeden kunnen worden

coronapandemie

Uit een onafhankelijke studie in opdracht van de WHO blijkt dat de coronapandemie vermeden had kunnen worden, mits er sneller gereageerd was. Er zijn meerdere zwakke punten geconstateerd.

In het rapport krijgen de wereldleiders er flink van langs. Wereldwijs was er te weinig interesse en niet genoeg geld om de uitbraak onder controle te houden. Vooral in februari 2020, bij aanvang van de globale verspreiding, zijn er cruciale kansen gemist. Landen kozen er echter voor om de kat uit de boom te kijken.

Voormalige Nieuw-Zeelandse premier Helen Clark en ex-president Ellen Johnson Sirleaf van Liberia zaten het evaluatiepanel voor.

Clark laat optekenen: “Sommige landen kwamen pas in actie toen de intensive cares begonnen vol te stromen. Toen was het al te laat om de gevolgen van de pandemie nog af te wenden.”

De politiek wordt leiderschap verweten en laksheid. Landen onderschatten systematisch de ernst van het virus, met alle gevolgen van dien.

China bracht wereld wel op tijd op de hoogte

Nog volgens het rapport informeerde China wel tijdig over het virus en de gevaren. In december 2019 trokken wetenschappers in Wuhan al aan de alarmbel. Door de logge werking van de WHO is de noodtoestand pas uitgeroepen op 30 januari, daar waar dat al kon op 22 januari.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder