Nieuwste
OMT niet blij: huidige versoepelingen leiden tot zomer met meer beperkingen
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde het kabinet om uitermate voorzichtig te zijn met versoepelingen. Te snel versoepelen leidt tot een zomer met meer beperkingen, zo waarschuwde het OMT. Op lange termijn waarschuwen ze voor een stijging van het aantal longcovidgevallen (personen met langdurige klachten na een besmetting).
De experts wijzen erop dat versoepelingen simpel zijn, maar dat terugdraaien veel lastiger is. Meer nog, het OMT zegt dat het haast onmogelijk is om beslissingen terug te draaien.
De deskundigen herhalen dat het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen eerst moet dalen met 15 tot 20 procent alvorens te versoepelen. Pas vanaf dat ogenblik kan de tweede stap van het openingsplan leiden tot een meer langzame daling van de coronapandemie.
Zo niet, blijft de druk onder druk staan en zien we een zomer met meer beperkingen tegemoet. De experts geven mee dat de coronamaatregelen ook minder goed worden opgevolgd na een versoepeling. Mensen werken dan minder thuis, gaan meer feesten en dat leidt dan weer tot meer besmettingen.
Het OMT benadrukt dat het aantal besmettingen in Nederland nog heel hoog is, ook in vergelijking met de rest van Europa. Volgens de experts kan dit in een latere fase zelfs leiden tot meer langdurige klachten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.