-

Nieuwste

Meer en meer ziekenhuizen sluiten hun corona-afdelingen

corona-afdelingen

Meer en meer ziekenhuizen sluiten de corona-afdelingen. NOS deed een rondvraag bij 51 ziekenhuizen. 20 ziekenhuizen geven aan dat ze onlangs 25 corona-afdelingen sloten.

Het betreft afdelingen waar zuurstof wordt toegediend. Er zijn ziekenhuizen met meerdere zo’n afdelingen en die hebben ook meer van die afdelingen gesloten.

Ook in ziekenhuizen zonder speciale Covid-afdeling is er een verdere afschaling van het aantal bedden voor coronapatiënten. Het UMC Utrecht nam onlangs afscheid van de laatste coronapatiënt op de speciale nood-ic. Het ziekenhuis maakt de afdeling nu klaar voor een eventuele nieuwe golf van het virus.

Maar volgens het medisch centrum betekent dat niet dat de druk op de zorg nu afgenomen is. Remco van Lunteren van het UMC Utrecht legt uit: “In de afgelopen acht maanden hebben we natuurlijk relatief weinig reguliere zorg kunnen doen. Dit betekent dat de wachtlijsten zijn opgelopen en dat we achterstanden moeten wegwerken.” Dit komt dan boven op het normale aanbod. De capaciteitsmanager zegt dat er dus een volgende uitdaging zit aan te komen.

Ook de bezetting van de ic’s waar mensen met zware benauwdheid behandeling krijgen, evolueert gunstig. Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care bevestigt: “Yes. Ik loop vandaag op een verlaten Covid-afdeling. Deze extra afdeling hebben we van de week kunnen sluiten, omdat de daling is ingezet.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder