Nieuwste
Kwart Europeanen wil zich niet vaccineren tegen corona
In de Europese Unie staat een kwart van de volwassenen niet meteen te springen voor een coronaprik. Meer nog: zij geven aan de prik te weigeren.
Wereldwijd komen de vaccinatieprogramma’s op kruissnelheid. In Nederland zijn nu de vijftigplussers aan de beurt. Toch is niet iedereen fan. EU-onderzoeksbureau Eurofound geeft aan dat een vierde van de Europeanen zich niet wil vaccineren.
De voorbije maanden zijn tienduizenden Europese burgers in de 27 lidstaten ondervraagd. Voor in Oost-Europa bestaat er veel achterdocht. De vaccinatiebereidheid is er heel laag. 61 procent van de Bulgaren wil geen coronaprik. In Ierland is dit amper 10 procent.
Verband met sociale media
De bereidheid in Nederland is ruim voldoende. Nederland zit iets boven het Europese gemiddelde. 31 procent van de Nederlandse respondenten wil zich niet laten vaccineren. Vooral mensen tussen de 35 en 49 jaar zijn sceptisch. Mensen met een beperking en werklozen willen eveneens minder graag een prik.
Overheden moeten volgens het onderzoeksbureau rekening houden met het feit dat mensen hun informatie van de sociale media halen. En daar circuleert heel wat nepnieuws. Ze adviseren dan ook een betere communicatie via de sociale media. De studie zou aantonen dat mensen die langer op de sociale media zitten, minder vertrouwen hebben in het vaccin. In landen waar mensen weinig vertrouwen hebben in de overheid, is de vaccinatiebereid lager.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.