Nieuwste
Europa bereikt akkoord: deze zomer alleen naar het zuiden met QR-code
Donderdag bereikten het Europees Parlement en de EU-lidstaten een akkoord over de coronareispas om reizen binnen de Europese Unie te vergemakkelijken. Precies op tijd voor het parlement om het zogenaamde Covid-19-certificaat goed te keuren voor de zomer.
Aan de hand van een QR-code kunnen toeristen dan aantonen dat ze ingeënt zijn, antistoffen hebben en dus reeds besmet waren of negatief testten. Er is een budget van 100 miljoen om een bepaalde hoeveelheid tests gratis te maken.
Heet hangijzer was de prijs van de test voor mensen die nog niet ingeënt zijn en toch een reiscertificaat willen. Het parlement wilde dat gratis maken, maar landen als Nederland vonden dat landen dat zelf moeten bepalen.
Met zo’n certificaat is er ook geen gegarandeerde vrije toegang. Landen hebben de vrijheid om extra beperkingen op te leggen. Dat mogen ze alleen doen als dat absoluut noodzakelijk is en er geen lichtere maatregelen zijn.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.