-

Nieuwste

80-jarige cabaretier Gerard Cox: ‘We hebben ons racisme laten aanlullen’

Gerard Cox

Gerard Cox vindt de laatste ontwikkelingen in het racismedebat te gek voor woorden. De acteur en cabaretier vindt het een schande dat de wereldberoemde sketch uit Fawlty Towers geband is.

De 80-jarige Cox vertelt aan De Telegraaf: “Je moet alles kunnen zeggen. Alle humor is gestoeld op relativering. Als dat niet een heel klein beetje pijnlijk was geweest, was het niet zo’n goeie geweest.” Hij haalt een oude mop van Wim Kan over Papoea’s als voorbeeld aan.

Cox gaat verder: “Dat racisme, dat hebben we ons allemaal maar laten aanlullen. Witte mensen zijn opeens allemaal racist. Blank mag je niet meer zeggen, sinds een of ander trutje daar een boekje over heeft geschreven. Deze onzin komt allemaal uit Amerika, waar zeker van alles aan de hand is. En hier misschien ook wel, maar het is niet te vergeleken.”

Rutte is knettergek

Gerard Cox zegt dat er sporadisch wel wat discriminatie zal bestaan. Daarover vertelt hij: “Dat bestaat op alle mogelijke fronten. Rutte, die zegt dat diep in onze samenleving systematisch racisme zit, is gek. Nederland is een paradijs. Perfect is het niet en zal het ook nooit worden. Maar volmaakten dan hier, vind je het nergens anders op de hele wereld.”

Cox herinnert eraan dat de komieken van zijn generatie de taboes van zijn tijd hebben opgeruimd. “God, Nederland en het koningshuis. Daar kwam je niet aan.” De cabaretier vindt dat we ondertussen 50 jaar verder zijn en dat de samenleving veel opener had moeten zijn. “Maar dat is-ie niet. Als John Cleese die sketch in Fawlty Towers niet meer mag doen, zijn we reddeloos verloren. Ik vind het ongelooflijk als je daar de humor niet van inziet.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder