Nieuwste
60.000 dak- en thuislozen krijgen vanaf deze week coronaprik
Tienduizenden dak- en thuislozen in Nederland krijgen vanaf deze week een coronaprik. Artsen en GGD-medewerkers zullen mensen inenten met mobiele prikteams en bij opvanglocaties.
Nederland telt om en bij de 60.000 personen zonder een dak boven hun hoofd. Dat blijkt uit een schatting van de GGD.
De GGD kon contact leggen met zo’n 25.000 thuislozen. Het Rode Kruis, het Leger des Heils, kerken, gemeenten en opvangcentra schieten de gezondheidsinstantie te hulp. Op die manier hopen ze de meest kwetsbaren te bereiken. De dakloze personen krijgen het vaccin van Janssen. Daarvoor is maar één afspraak en één prik nodig.
Deze week is er plaats voor ongeveer 10.000 personen die zich in zo’n kwetsbare situatie bevinden. Zij die willen krijgen een coronaprik.
Andere groepen die moeilijk te bereiken zijn komen later aan de beurt. Het gaat om arbeidsmigranten die langer dan een maand in Nederland werkzaam zijn, mensen zonder papieren en vrouwen in de vrouwenopvang. Dat zouden in totaal zo’n 500.000 mensen zijn.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.