Nieuwste
1 op 100 besmette personen was compleet gevaccineerd tegen corona
Uit de laatste cijfers van het Outbreak Management Team (OMT) blijkt dat een vaccinatie geen volledige garantie biedt.
Van de in april positief geteste mensen, was 1 procent compleet gevaccineerd. Twee procent daarvan had al een eerste coronaprik gehad. Toch kregen ze nog het virus. Bij zeven procent van de besmette personen was het niet bekend of ze al of niet een prik hadden gekregen.
De voorkoming van corona verschilt van vaccin per vaccin. Het vaccin van Pfizer/BioNTech verlaagt het risico met 95 procent. Janssen hangt op 66 procent. Het in Nederland ontwikkelde vaccin verlaagt de kans om ernstig ziek te worden aan corona wel met 85 procent.
Er is overigens geen enkele coronaprik die 100 procent veiligheid biedt. De maximale bescherming komt ook pas na een tot twee weken na de toediening.
Ook is de vaccinatiestatus niet altijd bekend omdat niet iedereen toestemming verleent om die gegevens te delen. De gegevens in het systeem van het RIVM zijn evenmin volledig. De compleetheid van het centrale systeem is wel toegenomen. Het OMT schat dat die nu 77 tot 78 procent bedraagt.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.