-

Nieuwste

RIVM trekt streep door heropening terrassen: ‘Gaat echt niet goed’

terrassen open

Het RIVM maakt brandhout van het argument van de burgemeesters dat de opening van de terrassen drukte in parken en steden kan vermijden. RIVM-epidemioloog Susan van den Hof vertelt: “Dan zijn straks de terrassen en parken vol.”

De burgemeesters van de vier grote steden zijn vurig voorstander om de terrassen volgende week te heropenen. Op die manier kunnen ongeregelde samenkomsten en besmettingen vermeden worden.

Ondertussen is duidelijk dat de heropening er niet komt op 21 april, maar ten vroegste op 28 april. Van den Hof zegt dat de redenering van de burgemeesters ‘te eenvoudig gedacht’ is. De epidemioloog hamert op de vermindering van het aantal contacten. Een heropening van de terrassen helpt niet.

Verder geeft de epidemioloog aan dat de situatie zeker niet verbeterd is. De wekelijkse besmettingen zijn de laatste tijd weliswaar stabiel, maar de situatie is heel kwetsbaar. “Het aantal ic-opnames nam juist toe”, klinkt het.

Soort plateau

Van den Hof legt uit: “We bevinden ons op een soort plateau. De situatie lijkt stabiel, maar de cijfers zijn nog altijd hoog. Het gaat wat mij betreft helemaal niet goed. Dat de situatie in ziekenhuizen stabiel is, betekent niet dat het goed gaat; zij zitten tegen het randje van hun kunnen aan, de zorg moest al worden afgeschaald.”

Tegen het einde van de week mogen we ons opmaken voor warmer weer. De epidemioloog heeft alvast een belangrijke waarschuwing: “Blijf thuis of ga in je tuin zitten. Als je dat niet hebt, dan is dat even vervelend. Maar het aantal sociale contacten moet omlaag.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder