Nieuwste
Jansen-vaccin uitgesteld vanwege mogelijke bloedproppen
Farmaceuticabedrijf Johnson & Johnson stelt de uitrol van het Janssen-vaccin voorlopig uit in Europa uit bezorgdheid over mogelijke bloedproppen. De farmaceut neemt de beslissing op advies van medische instanties in de VS.
In de Verenigde Staten zijn er zes meldingen van zware complicaties. Het gaat om cerebrale veneuze sinustrombose in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes. Zes vrouwen kregen de complicatie binnen de twee weken nadat ze de coronaprik kregen. Een patiënt is overleden en een andere verkeert in kritieke toestand.
De Amerikaanse Food and Drug Administration stopte met het toedienen van het vaccin. De staten kregen het advies om te stoppen met het gebruik ervan. Er moet eerst een grondig onderzoek plaatsvinden. Morgen vindt er spoedoverleg plaats tussen wetenschappers van de verschillende gezondheidsautoriteiten.
Uitstel uitrol in Europa
Het Janssen-vaccin dat in Leiden ontwikkeld is, werd bijna 7 miljoen keer toegediend. Het vaccin biedt bescherming na één enkele prik.
Het Amerikaanse moederbedrijf Johnson & Johnson liet weten: “De veiligheid en het welzijn van de mensen die onze producten gebruiken zijn prioriteit nummer één. We zijn ons bewust van een extreem zeldzame aandoening van bloedproppen in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes bij enkele mensen die ons coronavaccin kregen. We hebben daarom besloten om proactief de uitrol van het vaccin in Europa uit te stellen.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.