Nieuwste
Zorgelijke evolutie: sterkste stijging besmettingen sinds december
Het RIVM registreerde de voorbije zeven dagen een kwart meer besmettingen dan de week voordien. Er waren afgelopen week 39.527 positieve tests. Het gaat om de sterkste stijging sinds december.
Wel vonden meer mensen hun weg naar de teststraat: 460.000 tegenover 360.000 mensen de week ervoor. Daarmee blijft de situatie in Nederland volgens het RIVM zorgelijk.
Er zijn minder sterfgevallen gerelateerd aan corona vastgesteld, 204 tegenover 269 de week voordien.
Het reproductiecijfer van het virus ligt nu op 1,06. Een groep van 100 Nederlanders besmet dus 106 anderen met het virus. Vorige week lag dat getal nog op 0,98.
Britse variant rukt op
Drie kwart van alle positief geteste mensen is besmet met de Britse variant. Het leeuwendeel van de testen van vorige week werden uitgevoerd bij kinderen tot 12 jaar. In die groep is ook de grootste toename van het aantal positieve tests vastgesteld.
Mogelijke verklaring voor die stijging is de heropening van de basisscholen en kinderdagverblijven. Daarom zijn er ook gewoon meer testen bij kinderen, bijvoorbeeld na een andere positief geteste leerling of leraar.
Ook het aantal ziekenhuisopnames is weer lichtjes gestegen, van 1.214 naar 1.234. Wel zijn er minder opnames op de IC-afdelingen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.