Nieuwste
Sombere vooruitzichten: meer besmettingen en nieuwe coronavarianten rukken fors op
Het RIVM komt met een somber bericht. De voorbije week waren er weer meer besmettingen dan de vorige periode. De reproductiegetallen van alle coronavirusvarianten steeg flink. Coronapatiënten besmetten dus gemiddeld weer meer andere personen.
Experts van het RIVM melden vandaag dat het reproductiegetal steeg naar 1,14. 100 besmette Nederlanders besmetten op hun beurt dus 114 anderen. Dat betekent dat het coronavirus weer uitbreidt. Vorige week was de R-waarde nog 0,99.
Het reproductiegetal van de Britse variant is gestegen naar 1,26. De R-waarde van de Zuid-Afrikaanse variant zou schommelen tussen 1,12 en 1,61.
Vaccinatieprogramma werpt vruchten af
In alle leeftijdsgroepen testen er meer mensen positief. Toch is er ook een lichtpuntje. Onder zeventigplussers is het virus minder aanwezig. Aangezien veel ouderen al een coronaprik kregen, zou dat dus een positief gevolg zijn van het vaccinatieprogramma.
Het RIVM vraagt met aandrang om zich aan de coronamaatregelen te houden. Ze verwijzen ook naar de versoepelingen. “Versoepelingen kunnen tot meer besmettingen leiden, omdat het aantal contactmomenten stijgt. Het is om die reden des te belangrijker om je zo goed mogelijk aan de basisregels te houden”, klinkt het.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.