-

Nieuwste

RIVM somber: Aantal positieve coronatests fors de hoogte in

RIVM

De afgelopen week registreerde het RIVM 51.866 positieve coronatests. Dat zijn er 13 procent meer dan tijdens de zeven dagen ervoor. Wel lieten meer mensen zich testen. De GGD’s namen tijdens deze periode meer dan 552.000 tests af. Uit de weekcijfers van dinsdag bleek dat het percentage besmettingen daarmee steeg van 8,1 naar 8,5 procent.

Het RIVM geeft aan dat daarmee alle wijzers in het rood staan. Volgens het instituut verslechtert de situatie in heel Nederland. Een woordvoerder laat weten dat deze trend zich helaas verder zet.

Het reproductiegetal daalde lichtjes van 1,11 naar 1,07. Dat betekent dat 100 Nederlanders samen 107 andere personen besmetten. Daardoor blijft het aantal nieuwe besmettingen alsmaar toenemen.

Het aantal ziekenhuisopnames van coronapatiënten blijft ongeveer hetzelfde. Ook het aantal personen op de intensieve zorgen blijft stabiel. Tijdens de voorbije zeven dagen zijn er 317 coronapatiënten opgenomen op de intensive care.

Ondanks het mooie lenteweer vraagt het RIVM met aandrang om zich aan de regels te houden. Het instituut roept op: “Als iedereen zich aan de coronagedragsregels houdt, worden minder mensen besmet en kan er eerder versoepeld worden. Dus hou ook als het zonnetje schijnt buiten 1,5 meter afstand tot anderen, blijf thuis als je klachten hebt, laat je testen en was je handen.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder