-

Nieuwste

Morgen alleen ludieke heropening van terrassen

terrassen

Boze horeca-uitbaters gaan hun terrassen dinsdag alleen op een ludieke manier heropenen. De terrassen zullen opgesteld worden, maar er worden dan geen consumpties opgediend. Dat vertelt Johan de Vos namens enkele regionale afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland.

De actiegroep vindt de sluiting van de horeca voor buitenruimtes onzinnig. Dat gaan ze tonen door hun terrassen dinsdag gewoon opgeblonken uit te stallen. De terraseigenaren gaan ludieke acties voeren om zoveel mogelijk aandacht op te wekken.

De Vos legt uit: “Het gaat om een ludieke actie waar iedere afdeling zijn eigen invulling aan geeft. Het is niet de bedoeling dat er geserveerd wordt, al ben ik er voor mezelf nog niet uit of ik me daar wel aan houd.”

Hij heeft een café in Breda. Volgens de Vos zullen dinsdag zo’n 40-tal horecaondernemers hun terrassen buiten zetten. “We zullen laten zien dat het op verantwoorde wijze kan, met voldoende afstand.”

Aanvankelijk waren de boze horecaondernemers wel van plan om daadwerkelijk consumpties op te dienen. Maar ze hebben geen zin in een forse coronaboete van 4.000 euro of andere juridische problemen. Heel wat burgemeesters lieten al verstaan dat ze zullen handhaven als de coronamaatregelen overtreden worden. Burgemeester Paul Depla van Breda zegt: “Ik heb veel begrip voor de ondernemers, maar ik kan in Breda niet toelaten wat elders verboden is.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder