Nieuwste
Toppunt van amateurisme: krokettenbakker vervoert coronavaccins
Uit onderzoek van het AD blijkt dat de coronavaccins in Nederland niet altijd op een professionele manier vervoerd zijn. Zo is een krokettenbakker ingeschakeld om te helpen bij het vervoer van het Pfizer/BioNTech-vaccin. Deze coronaprikken moeten altijd goed gekoeld blijven. Tientallen vaccins moesten in de prullenmand als gevolg van het amateurisme.
Iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe het kan dat een lokale krokettenbakker ingeschakeld is? Vervoer van coronavaccins vertrouw je toch toe aan professionals? Dat heeft alles te maken met de keuze om de zorginstellingen zelf verantwoordelijk te maken. De zorginstellingen staan dus zelf in voor het vervoer tussen de ene en de andere locatie.
Het RIVM heeft wel voorschriften voor het transport, maar daarin staat nergens te lezen dat de betrokken bedrijven ervaring moeten hebben met het vervoer van geneesmiddelen.
Gezond verstand
De huidige richtlijn van het RIVM stipuleert dat er uitsluitend ten behoeve van het Covid-19-vaccin mag afgeweken worden van de standaardregels voor goed vervoer. RIVM-woordvoerder Charlotte Menten legde uit: “Je mag ervan afwijken, maar het is een kwestie van gezond verstand dat je niet aan de krokettenbakker je vaccin moet toevertrouwen.” Ze geeft aan dat er nog geen cijfers zijn over het aantal vaccins dat verloren ging.
De inspectie vroeg aan het RIVM hoe ze de situatie met spoed kunnen verbeteren. Ze dringen aan op een aanpassing van de richtlijn. Uitsluitend bedrijven met ervaring in het transport van geneesmiddelen zouden de vaccins mogen vervoeren.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.