Nieuwste
Nood aan voedselhulp groeit, ook bij ondernemers en studenten
Meer Nederlanders hebben niet genoeg geld om eten te kopen en zijn aangewezen op voedselhulp. Het Rode Kruis meldt dat ze de laatste weken ook meer alleenstaande ouders, studenten en ondernemers zien. Door de coronacrisis komen deze groepen niet meer rond. De hulporganisatie gaat de voedselhulp daarom opschalen.
In mei 2020 bood het Rode Kruis voor het eerst voedselhulp aan in de vorm van voedselpakketten en boodschappenkaarten. Toen deelden ze 2.200 pakketten en kaarten per week uit. Nu zijn dat zo’n zesduizend boodschappenkaarten per week. Met de kaarten kunnen mensen dan zelf boodschappen doen voor een bepaald bedrag.
De organisatie laat weten: “De mensen die hulp krijgen van het Rode Kruis zijn door de coronacrisis hun inkomen kwijtgeraakt en hebben soms schulden, waardoor zij nauwelijks voldoende voedsel kunnen kopen.” Vorig jaar waren dat vooral daklozen, arbeidsmigranten en mensen zonder papieren. Nu ziet het Rode Kruis ook andere groepen.
Zelfs studenten moeten een beroep doen op voedselhulp. De jongeren zijn hun bijbaantje kwijt en het water staat hen aan de lippen. Ook ondernemers zijn aangewezen op de hulp.
Een deel van het ingezamelde geld via Giro 5125, dat normaal naar ontwikkelingslanden gaat, gaat nu naar voedselhulp in Nederland.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.