Nieuwste
Jaagster pronkt met afgeschoten giraf als valentijnscadeau
Een Zuid-Afrikaanse jaagster haalde zich de woede van sociale mediagebruikers op de hals. Een week terug poseerde ze trots naast een afgeschoten giraf.
Merelize van der Merwe is de uitbaatster van een citrusplantage in Zuid-Afrika. Recent postte ze kiekjes van zichzelf met een giraf die ze had afgeschoten.
Meer nog, ze sneed ook het hart uit het dier en ook daarvan publiceerde ze foto’s op Facebook.
Ze had de giraf als valentijnscadeau gekregen van haar man. Het dier kostte ongeveer 1.700 euro. De vrouw vindt zelf dat de dood van het mannetje van zeventien jaar een kans geeft aan jongere mannetjesgiraffen. De jaagster legt uit: “Ze kunnen ze het overnemen en de kudde van nieuwe sterke genen voorzien.”
Ze verklaart verder dat de jacht werk gaf aan 11 mensen en dat ze de huid van het dier zal gebruiken als tapijt. De vrouw lijkt zich niet te storen aan de kritiek.
De dierenwelzijnsorganisatie Born Free weerlegt de argumenten van de vrouw met klem. Zij ontkennen dat de trofeejacht bijdraagt aan natuurbescherming of goed is voor de lokale gemeenschap.
Sinds 2019 staat de giraf op de lijst van de bedreigde diersoorten. De laatste dertig jaar is de populatie met meer dan veertig procent geslonken.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.