Economie
Zeeleeuw in pretpark sleept bootje met kinderen met touw om zijn nek.

Een video in een Belgisch pretpark van een zeeleeuw die kinderen in een bootje sleept, zorgt voor heel wat ophef.
De beelden zijn gemaakt in het Belgische pretpark Mont Mosan en werden op 9 augustus op Facebook gedeeld door de dierenwelzijnsorganisatie C’est assez. In de video zien we een zeeleeuw die met een touw om zijn nek een bootje met drie kinderen trekt. Er zijn twee zeeleeuwen, maar slechts één dier lijkt het bootje te slepen.
Mensen reageerden woedend op de beelden. Social mediagebruikers vinden het maar moeilijk te geloven dat dit anno 2020 mogelijk is in Europa.
Jean-Marc Vanberg, de directeur van het pretpark, vertelde dat de zeeleeuwen niet slecht behandeld worden en de tochtjes uit eigen beweging en vrije wil maken. De zeeleeuwen worden volgens hem niet gedwongen en kunnen altijd stoppen als ze geen zin hebben. Hij verklaarde: “We houden van ze, en we hebben geen enkele reden om ze slecht te behandelen.”
De dierenwelzijnsorganisatie is het daar niet eens mee en begon een petitie om deze praktijken te doen stoppen. De petitie is ondertussen al meer dan 40.000 keer ondertekend.
De oprichtster van de groep, Christine Grandjean zegt dat ze de directeur niet wil intimideren, maar dat je dieren gewoon zo niet kunt behandelen. Ze meent dat ze de dieren niet opzettelijk slecht behandelen, maar dat de leefomstandigheden in het park niet ideaal zijn. Grandjean vertelde: “We hebben begrepen dat de zeeleeuwen het vrijwillig doen, in de touwlasso glijden en de boot voorttrekken.”
Ze gaat verder: “Maar ze zouden het niet doen als ze geen vissen als beloning zouden krijgen. Dit zijn dieren die in het wild horen. Ze mogen niet als amusement door mensen gebruikt worden.”
Wat vind jij van deze boottochtjes? Laat van je horen in de reacties!

Economie
Nikkie Plessen denkt dat ze boven iedereen staat en regels niet voor haar gelden

Nikkie Plessen, de gerenommeerde modekoningin van Nederland, staat bekend om haar aanzienlijke fortuin.
Haar naam zorgt echter voor opschudding vanwege een incident met
een plastic tasje van slechts 10 cent.
Als succesvolle zakenvrouw heeft Nikkie haar kledingmerk NIKKIE
Fashion wereldwijd in talloze winkels liggen.
Opmerkelijk is haar visie op mode.
In het verleden heeft ze mensen met een beperkt budget
geadviseerd om te investeren in een designer sjaal van €100, zelfs
als ze zich de duurdere merkkleding niet kunnen veroorloven.
Nikkie benadrukte het idee dat je met een accessoire, zoals een
sjaal, een opvallend modebewust statement kunt maken zonder je
bankrekening te plunderen.
Ze sprak over het idee van een sjaal als een veelzijdig
mode-item, vergelijkbaar met de allure van designer tassen zoals
Chanel en Hermès.
Ondanks haar royale uitgaven aan luxemerken, deed het incident
met een 10 cent plastic tasje veel stof opwaaien. Juicechannel
deelde een verhaal waarin Nikkie woedend zou zijn geworden toen ze
werd geconfronteerd met de kosten van het tasje.
Het incident vond plaats in een bakkerij in Amsterdam, waar
Nikkie regelmatig kwam.
Toen ze een keer geen eigen tas bij zich had en de regel van
“betaling voor plastic tasjes” al van kracht was, moest ze 10 cent
extra betalen.
Haar reactie was opmerkelijk: “IK KOOP WEKELIJKS VOOR ZOVEEL
GELD AAN BROOD, WEET JE WEL NIET WIE IK BEN?” leek ze te
schreeuwen, waardoor de indruk werd gewekt dat ze vond dat de
regels die voor anderen gelden, niet voor haar van toepassing
waren.
Hoewel Nikkie Plessen over aanzienlijke rijkdom beschikt, roept
dit incident vragen op over haar houding ten opzichte van algemene
regels en hoe ze zichzelf ziet in vergelijking met anderen.