-

Economie

Prestigieuze krant schrijft ‘zwart’ voortaan met hoofdletter, wit blijft met kleine letter.

The New York Times gaat vanaf nu zwart met een hoofdletter schrijven om mensen van Afrikaanse oorsprong aan te duiden. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat het ‘Zwarte meneer’ is in plaats van zwarte meneer. Voor blanke mensen verandert er niets. Het blijft dus gewoon ‘witte meneer’ zonder hoofdletter.

De wijziging beoogt alleen bijvoeglijke naamwoorden om zwarte personen te omschrijven en geldt voor zwarte mensen uit de hele wereld.

Volgens medewerkers van de krant heerst er al langer discussie of het nu ‘Zwart’ of ‘zwart’ is. De afgelopen tijd zijn er honderden journalisten ondervraagd. Naar aanleiding van deze rondvraag is dan de beslissing genomen om zwart voortaan met een hoofdletter te schrijven (om zwarte mensen aan te duiden).

Zwart met een hoofdletter doet volgens de medewerkers van de krant het best recht aan de ‘elementen van gedeelde geschiedenis en identiteit’. Twee medewerkers van The New York Times legden uit: “Het weerspiegelt ons doel om respectvol te zijn voor alle mensen en gemeenschappen.”

Ook de woorden ‘Indigenous’ en ‘Native’ worden sinds kort met een hoofdletter geschreven. Dat was overigens al zo voor de term ‘Latino’.

Geen hoofdletter voor ‘white’

‘White’ of blank blijft gewoon met een kleine letter. De redenering is dat er geen globale beweging is die vraagt om een hoofdletter. Het is volgens de medewerkers van de krant minder duidelijk dat blanke mensen een gezamenlijke cultuur en geschiedenis delen.

The New York Times is niet het enige medium dat de maatregel invoerde. Ook The Associated Press schrijft voortaan ‘Zwart’ met een hoofdletter.

Economie

Cameravrouw heeft ‘ander verhaal’ over incident met Joost Klein: ‘Dit is er echt gebeurd’

De cameravrouw, betrokken bij het incident dat leidde tot de diskwalificatie van Joost Klein voor de finale van het Eurovisie Songfestival, heeft een andere lezing van de gebeurtenissen dan de artiest zelf, volgens de directeur-generaal van de European Broadcasting Union, Noel Curran.

In een interview met de Zweedse radiozender Sveriges Radio, vermeldde Curran dat de verklaringen van de cameravrouw verschillen van die van Klein, maar hij specificeerde niet wat haar versie van het verhaal inhoudt.

De directeur-generaal reageerde op een statement van de AVROTROS over het voorval dat ervoor zorgde dat Klein niet kon deelnemen aan het Songfestival.

Volgens de omroep had Klein een “dreigende beweging” gemaakt naar de camera omdat de cameravrouw hem bleef filmen, ondanks zijn herhaalde verzoeken om dat niet te doen. Hij zou de cameravrouw hierbij niet fysiek hebben aangeraakt.

Dit is de eerste keer in de 68-jarige geschiedenis van het Eurovisie Songfestival dat een land wordt gediskwalificeerd nadat de wedstrijd al begonnen is.

Na deze ongekende gebeurtenis is de Eurovisie Songfestivalgemeenschap in rep en roer. De diskwalificatie van Joost Klein heeft niet alleen impact op de Nederlandse delegatie, maar roept ook vragen op over de regelgeving en de handhaving ervan tijdens het festival.

Fans en experts debatteren hevig over de consequenties van dit besluit en de transparantie van het besluitvormingsproces.

Op sociale media hebben zowel supporters van Klein als kijkers die pleiten voor strikte naleving van de regels hun mening niet onder stoelen of banken gestoken.

Deze situatie heeft een levendige discussie op gang gebracht over de grenzen van artistieke vrijheid en respect voor de operationele normen binnen een dergelijk internationaal evenement.

Het Eurovisie Songfestival staat bekend om zijn diversiteit en inclusiviteit, waardoor dit incident des te opmerkelijker is. De organisatie staat nu voor de uitdaging om haar regels te herzien en mogelijk aan te passen om toekomstige conflicten te voorkomen en tegelijkertijd de integriteit van het evenement te waarborgen.

Noel Curran benadrukte dat het belangrijk is om uit dit voorval te leren en het festival te blijven verbeteren voor alle deelnemende landen en artiesten.

Lees verder