Economie
Meisje (12) krijgt vette cheque voor uitvinding om doden in hete auto’s te voorkomen.

Ondanks talrijke waarschuwingen en voorgaande drama’s, zijn er elk jaar nog altijd kinderen die sterven in snikhete auto’s.
Maar de 12-jarige Lydia Denton besloot dat het tijd was om daar iets aan te doen.
Ze vertelde: “Ik was er heel erg door aangeslagen omdat het iets is dat gebeurt in de echte wereld, en ik weet dat het voorkomen kan worden. En niemand kwam met een goedkope manier om het op te lossen.”
Lydia uit North Carolina ontwikkelde een slim toestelletje voor op de achterbank dat detecteert wanneer er een kind op de stoel zit en meet de temperatuur in de auto.
Het apparaatje past onder de hoes van de stoel en geeft de ouders een waarschuwing wanneer er een kind zit en wanneer de temperatuur binnen boven de 40 graden uitstijgt.
Haar ingenieuze oplossing ‘Beat the Heat Car Seat’ kreeg een prijs van 20.000 dollar van de CITGO Fueling Education Student Challenge.
Lydia deelde het geld met haar 14-jarige broer en 10-jarige zus, die hielpen bij de ontwikkeling van de uitvinding. Nu wil het meisje het geld gebruiken om het toestel op de markt te brengen.
Laten we deze slimme meid overladen met hartjes!

Economie
Winter Vol Liefde-deelnemer op heterdaad betrapt op stelen: ´Is niet de eerste keer´

De rust in het Limburgse Kelpen-Oler is plots verstoord door een rel rondom Michiel, een deelnemer aan Winter Vol Liefde 2024. Beelden waarin hij ogenschijnlijk groente, fruit en wisselgeld meeneemt bij een zelfbedieningskraam, hebben voor opschudding gezorgd. De reputatie van Michiel – ooit gezien als een wat klunzige maar sympathieke vrijgezel – brokkelt in rap tempo af.
Beelden zorgen voor woede en verontwaardiging
De video, gedeeld door juicekanaal Reality_fbi, laat een man zien die opvallend veel producten meeneemt en daarbij ook in het geldblikje grijpt. Hoewel het gezicht niet volledig zichtbaar is, twijfelt de lokale gemeenschap er niet aan: dit is Michiel. Kraambeheerder Carla bevestigde het later zelf. “Hij is hier al vaker geweest, en het patroon is steeds hetzelfde,” vertelt ze.
Vertrouwenseconomie onder druk
Carla staat in Kelpen-Oler bekend als iemand die haar zelfgekweekte groenten gratis langs de weg aanbiedt, met een bakje voor vrijwillige bijdragen. “99% van de mensen is eerlijk,” zegt ze. Maar het gedrag van Michiel brengt die vertrouwenseconomie in gevaar. Het roept vragen op over hoe houdbaar zo’n systeem is wanneer het vertrouwen wordt beschaamd.
Oude verhalen komen boven water
Na het uitlekken van de video meldden zich meerdere mensen met vergelijkbare ervaringen. Een oud-caissière uit Weert beweert dat Michiel eerder is betrapt op het meenemen van vlees en kaas zonder te betalen. Ook zouden oud-collega’s en leerlingen zijn sluwe gedrag herkennen. Hoewel deze verhalen nog niet officieel zijn bevestigd, versterken ze het negatieve beeld dat nu ontstaat.
Van Zweden naar schandaal
Michiel deed in 2024 mee aan Winter Vol Liefde, waar hij afreisde naar Zweden voor een ontmoeting met Jan. Die klikte niet, en het avontuur strandde snel. Toch kreeg Michiel door het programma landelijke bekendheid. Nu wordt die bekendheid tegen hem gebruikt: hij wordt op sociale media spottend “groenteboef” genoemd, en zijn gedrag wordt fel veroordeeld.
Gemeenschap laat van zich horen
De inwoners van Kelpen-Oler zijn niet stil gebleven. Carla krijgt steunbetuigingen van buurtbewoners die haar actie prijzen. Velen roepen Michiel op om verantwoordelijkheid te nemen en zich publiekelijk te verontschuldigen. Tot op heden heeft hij dat niet gedaan, en ook juridische stappen zijn nog niet aangekondigd.
Blijvende reputatieschade
Voor Michiel betekent deze ophef een fikse klap voor zijn imago. Zijn deelname aan Winter Vol Liefde gaf hem even een podium, maar dat lijkt nu volledig verdampt. De beschuldigingen van herhaald diefstal blijven hangen, mede door het beeldmateriaal dat breed gedeeld wordt op sociale media en juicekanalen.
De nasleep: excuses of vergetelheid?
Of Michiel publiekelijk zal reageren, blijft de vraag. Zijn naam is in korte tijd veranderd van reality-tv-deelnemer tot middelpunt van een dorpsschandaal. Mocht hij zijn imago willen herstellen, dan zal dat moeten beginnen met erkenning en openheid. Anders dreigt zijn televisieavontuur slechts herinnerd te worden als de opmaat naar reputatieschade.