Economie
Konikpaarden afgemaakt na bijten wandelaar.

Stichting Het Limburgs Landschap moest twee konikpaarden laten afmaken nadat ze vorige week een wandelaar hadden gebeten.
De twee wilde paarden leefden in natuurgebied Ingendael in de buurt van Houthem. Patrick Kloet van de Stichting Limburgs Landschap legde uit: “We hadden al eerder meldingen gekregen over het opdringerige gedrag van deze twee paarden.” Na het bijtincident hadden ze naar verluidt geen andere keuze. De betrokken wandelaar liep bijt- en schaafwonden op nadat deze over een stuk prikkeldraad moest springen.
De oorzaak van het gedrag van de paarden ligt bij de mens. Deze paarden zijn van nature uit helemaal niet opdringerig, laat staan agressief. Mensen worden aangespoord om afstand te houden en de dieren niet te voeren. Maar daar houden sommige mensen zich niet aan. Kloet zegt dat er zelfs een persoon was die de paarden meerdere keren per dag eten kwam geven.
Associëren met voedsel
Daardoor zijn de konikpaarden na verloop van tijd dit gedrag gaan associëren met eten. Kloet gaat verder: “Het is zo ontzettend zonde. Hierdoor hebben we twee mooie paarden die we al van jongs af aan in de groep hadden moeten laten inslapen.” Hij hoopt dat mensen nu gaan beseffen dat ze afstand moeten houden. Kloet heeft dan ook een dringende waarschuwing: “We hopen dat iedereen zich nu realiseert dat dit het gevolg is van te dichtbij komen. Dat je letterlijk de dood van een dier op je geweten hebt.”

Economie
Nikkie Plessen denkt dat ze boven iedereen staat en regels niet voor haar gelden

Nikkie Plessen, de gerenommeerde modekoningin van Nederland, staat bekend om haar aanzienlijke fortuin.
Haar naam zorgt echter voor opschudding vanwege een incident met
een plastic tasje van slechts 10 cent.
Als succesvolle zakenvrouw heeft Nikkie haar kledingmerk NIKKIE
Fashion wereldwijd in talloze winkels liggen.
Opmerkelijk is haar visie op mode.
In het verleden heeft ze mensen met een beperkt budget
geadviseerd om te investeren in een designer sjaal van €100, zelfs
als ze zich de duurdere merkkleding niet kunnen veroorloven.
Nikkie benadrukte het idee dat je met een accessoire, zoals een
sjaal, een opvallend modebewust statement kunt maken zonder je
bankrekening te plunderen.
Ze sprak over het idee van een sjaal als een veelzijdig
mode-item, vergelijkbaar met de allure van designer tassen zoals
Chanel en Hermès.
Ondanks haar royale uitgaven aan luxemerken, deed het incident
met een 10 cent plastic tasje veel stof opwaaien. Juicechannel
deelde een verhaal waarin Nikkie woedend zou zijn geworden toen ze
werd geconfronteerd met de kosten van het tasje.
Het incident vond plaats in een bakkerij in Amsterdam, waar
Nikkie regelmatig kwam.
Toen ze een keer geen eigen tas bij zich had en de regel van
“betaling voor plastic tasjes” al van kracht was, moest ze 10 cent
extra betalen.
Haar reactie was opmerkelijk: “IK KOOP WEKELIJKS VOOR ZOVEEL
GELD AAN BROOD, WEET JE WEL NIET WIE IK BEN?” leek ze te
schreeuwen, waardoor de indruk werd gewekt dat ze vond dat de
regels die voor anderen gelden, niet voor haar van toepassing
waren.
Hoewel Nikkie Plessen over aanzienlijke rijkdom beschikt, roept
dit incident vragen op over haar houding ten opzichte van algemene
regels en hoe ze zichzelf ziet in vergelijking met anderen.