-

Economie

Máxima in geel broekpak en op de fiets op werkbezoek.

Koningin Máxima bezocht dinsdagmiddag het Kunstmuseum in Den Haag. Het museum mocht pas weer de deuren openen. Ze kwam gewoon aanrijden in geel broekpak op de fiets. Als gevolg van de pandemie moest het museum elf weken lang gesloten blijven. Nu mogen ze een beperkt aantal bezoekers ontvangen.

De koningin kwam zich in hoogst eigen persoon vergewissen van hoe de maatregelen worden toegepast. Medewerkers gaven haar meer uitleg over het gelimiteerd toelaten van bezoekers en de vaste looproutes in het museum.

Koninklijk Blauw

Máxima bezocht de tentoonstelling Koninklijk Blauw. Deze tentoonstelling toont het Delftse aardwerk van stadhouder Willem III en Mary II Stuart. Zij worden gezien als de pleitbezorgers van deze kunstvorm in hun periode.

Prinses Beatrix

Eigenlijk moest prinses Beatrix de tentoonstelling in maart openen, maar de coronacrisis strooide roet in het eten. Topstukken uit het buitenland vonden zo hun weg niet naar het museum. In het museum werd een plekje vrijgehouden, moesten ze later toch nog naar Nederland overgevlogen worden.

View this post on Instagram

⁣Koningin Máxima bezoekt het Kunstmuseum Den Haag, dat is heropend na een sluiting van elf weken vanwege de coronapandemie. Culturele instellingen mogen per 1 juni onder voorwaarden weer open. Een algemene richtlijn voor bezoekers is om vooral lokaal uit te gaan, daarom bezocht Koningin Máxima een museum in eigen stad.?⠀ ⠀ Koningin Máxima spreekt met medewerkers van het museum, waaronder conservatoren en medewerkers die zich bezighouden met de invoering van de coronamaatregelen. Zo wordt o.a. gesproken over het niet kunnen presenteren van bruiklenen door de eerdere verplichte sluiting en over de invoering van de coronarichtlijnen voor musea.⠀ ⠀ Na de gesprekken bezoekt Koningin Máxima de tentoonstellingen ‘Koninklijk Blauw – Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary’ en ‘Breitner vs Israels – Vrienden en rivalen’.⠀ ⠀ @kunstmusem.nl #kunstmuseum #koninginmáxima #koningin #queen #tentoonstelling #koninklijkblauw #breitnervsisraels #coronapandemie #corona #covid19 #royalvisit #kunst #art #aardewerk #museum #kunstmusemdenhaag #denhaag ?ANP

A post shared by Koninklijk Huis (@koninklijkhuis) on

Economie

Cameravrouw heeft ‘ander verhaal’ over incident met Joost Klein: ‘Dit is er echt gebeurd’

De cameravrouw, betrokken bij het incident dat leidde tot de diskwalificatie van Joost Klein voor de finale van het Eurovisie Songfestival, heeft een andere lezing van de gebeurtenissen dan de artiest zelf, volgens de directeur-generaal van de European Broadcasting Union, Noel Curran.

In een interview met de Zweedse radiozender Sveriges Radio, vermeldde Curran dat de verklaringen van de cameravrouw verschillen van die van Klein, maar hij specificeerde niet wat haar versie van het verhaal inhoudt.

De directeur-generaal reageerde op een statement van de AVROTROS over het voorval dat ervoor zorgde dat Klein niet kon deelnemen aan het Songfestival.

Volgens de omroep had Klein een “dreigende beweging” gemaakt naar de camera omdat de cameravrouw hem bleef filmen, ondanks zijn herhaalde verzoeken om dat niet te doen. Hij zou de cameravrouw hierbij niet fysiek hebben aangeraakt.

Dit is de eerste keer in de 68-jarige geschiedenis van het Eurovisie Songfestival dat een land wordt gediskwalificeerd nadat de wedstrijd al begonnen is.

Na deze ongekende gebeurtenis is de Eurovisie Songfestivalgemeenschap in rep en roer. De diskwalificatie van Joost Klein heeft niet alleen impact op de Nederlandse delegatie, maar roept ook vragen op over de regelgeving en de handhaving ervan tijdens het festival.

Fans en experts debatteren hevig over de consequenties van dit besluit en de transparantie van het besluitvormingsproces.

Op sociale media hebben zowel supporters van Klein als kijkers die pleiten voor strikte naleving van de regels hun mening niet onder stoelen of banken gestoken.

Deze situatie heeft een levendige discussie op gang gebracht over de grenzen van artistieke vrijheid en respect voor de operationele normen binnen een dergelijk internationaal evenement.

Het Eurovisie Songfestival staat bekend om zijn diversiteit en inclusiviteit, waardoor dit incident des te opmerkelijker is. De organisatie staat nu voor de uitdaging om haar regels te herzien en mogelijk aan te passen om toekomstige conflicten te voorkomen en tegelijkertijd de integriteit van het evenement te waarborgen.

Noel Curran benadrukte dat het belangrijk is om uit dit voorval te leren en het festival te blijven verbeteren voor alle deelnemende landen en artiesten.

Lees verder